"De provincie is verantwoordelijk, laat de verantwoordelijkheid daar waar ze thuis hoort" is de mening van het CDA, VVD, Christen Unie en het College. Geen van de partijen wilde de motie van GroenLinks steunen die de gemeente verzocht om "in contact te treden met de eigenaar en eventueel de provincie om te komen tot een afsluiting van de stort [...]". Dit terwijl het college heeft erkent dat de grond vuiler is als eerder werd gedacht.

De provincie (als bevoegd gezag) geeft aan dat er geen directe humane risico's zijn en vindt het daarom niet noodzakelijk een hek rond het gebeid te plaatsten. Een hek zou ook een negatieve uitstraling hebben op het gebied aldus wethouder Haverkort.

GroenLinks begrijpt niets van die redenering, die lijkt op afschuiven van verantwoordelijkheid. Ook al is de gemeente niet direct verantwoordelijk; GroenLinks vindt dat  het mogelijke risico moet worden uitgesloten.  Niets vermoedende wandelaars en spelende kinderen weten niet waar zij zich bevinden, dat willen we veranderd zien. Dat er geen direct risico bestaat bestrijd GroenLinks  niet, maar wij willen vanuit het voorzorgprincipe uitsluiten dat mensen per ongeluk het gebied betreden en iets in of met de grond gaan doen (bijv een hut graven). de belangen van de bevolking staan voorop en GroenLinks is blij dat die belangen voor de PvdA en Leefbaar Dronten ook doorslaggevend zijn geweest en dat zij de motie wel hebben gesteund.