De economische visie die het college in de commissie aan de gemeenteraad voorlegde vinden we ruim onvoldoende. Wat ons betreft had deze zogenaamde visie ook niet naar de gemeenteraad ter besluitvorming gestuurd hoeven worden. De commissie kan alleen maar besluiten met unaniemiteit omdat er geen stemprocedure is. Daarmee kon het CDA als enige afdwingen dat het alsnog naar de gemeenteraad gaat,
Onderstaand de inbreng van Albert Bleijenberg:
Meer dan anderhalf jaar heeft het college gewerkt om tot deze visie te komen. Met als uitkomst twee kernsectoren waar de gemeente Dronten zich op wil richten en wat past binnen de Sociaal Economische Visie 2016 tot 2020.
We stellen vast dat het jammer is dat het college niet met stoom en kokend water de opdracht van de motie ter hand heeft genomen, want 2020 is nu al weer dichtbij. Bovendien roep de visie nogal wat vragen op en we hebbende indruk dat de anderhalf jaar dat er aan gewerkt is, er niet een heldere en hoogwaardige visie is ontstaan.
Het lijkt er op dat het college niet wist hoe men moest beginnen en dat er lang over nagedacht moest worden. Eerst komt het college met het nieuws dat de biologische landbouw het speerpunt van de Economische Visie voor Dronten zal worden. Later, toen de gangbare agrarische sector daar hun ongenoegen over kenbaar maakte, werd dat door de wethouder weer bijgedraaid en uit dit stuk blijkt dat nu de totale agrarische sector word bedoeld.
GroenLinks vraagt zich af waar door komt?Heeft de Agrarische sector te veel invloed? Komt dat doordat de Aeres Hogeschool in Dronten zit met veel richtingen in de gangbare sector? Was Dronten dan het fietsen middelpunt van Europa geworden? Waarom is er bv niet gekozen om Dronten het verpakkingcentrum van Nederland te maken. Bangma verpakking bouwt toch ook een prachtig onderkomen op de Poort van Dronten en heeft veel werknemers uit onze gemeente? Dronten wil dat nu ook.
Is het niet beter om ook eens te kijken naar andere economische sectoren zoals detailhandel of dienstverlening. Daar zijn, blijkt uit het stuk, nog wel wat arbeidsplaatsen te winnen. En als je dan toch wat in de agrarische sector wil, waarom dan niet specialiseren op een paar richtingen.Bijvoorbeeld in bodemvruchtbaarheid. Daar zou de agrarische sector garen bij spinnen. Daar zou de gemeente Dronten mee op de kaart gezet worden. Dat lijkt mij de visie op de toekomst. Is deze visie toevallig ontstaan?
Want nu weten we nog niet welke kant het op gaat.Veronderstel dat de vleesverwerkende industrie of een andere sector, die wij niet willen, het oog op Dronten laat vallen.Worden de ambassadeurs van de gemeente Dronten dan op veebedrijven in de bio - industrie afgestuurd? Want ik heb uit de antwoorden, op de door mij ingediende vragen begrepen, dat dat ook bij Agro Food hoort. Goed ik hoor graag de mening van het wethouder. Dat waren voorlopig de vragen over de Agro Food Fields.Nu over naar de Flevo Fun Fields of zoals in de volksmond word gezegd van het knollenveld naar het pretveld.
De Vrijetijds Economie is de tweede sector in de visie, maar volgens ons wat onderbelicht . Er word geconstateerd dat er een gebrek aan naamsbekendheid is, maar verder dan de wens om er wat van te maken gaat de visie niet. Wel zien we in de praktijk dat er vooruitgang is bv met de realisatie van de Bremerbaai bij Biddinghuizen. Wij willen er dus ook maar weinig van zeggen en we wachten af of de wethouder nog wat extra’s kan toevoegen. Alleen die namen in de visie Green Campus, Agro Food Fields en Flevo Fun Fields.Hoe kan het bedacht worden?
Dan nog even wat over de Citymarketing in deze visie. De fractie van GroenLinks heeft al vaker gezegd weinig te zien in deze vorm van Citymarketing. De “koude” Citymarketing. Op één of andere beurs zeggen dat je zo goed bent. Precies zoals in deze visie word omschreven. Er staat bijvoorbeeld in: “Met onze citymarketing willen we de bekendheid van Dronten onder bedrijven vergroten als vestigingsplaats en als plek om zaken te doen”. Er zal binnenkort wel weer e.o.a vage hippe slogan bedacht worden zoals Doe het in Dronten, Helemaal Dronten, Met drommen naar Dronten of Pak je kans in Dronten. Misschien word het wel “Doe normaal in Dronten.” Ik heb heb het boekje “Citymarketing in perspectief” van Gert Jan Hospers er nog maar eens op nageslagen en ook daarin word benadrukt dat een andere soort Citymarketing veel meer effect heeft.
De “warme”citymarketing.Gemeentes moeten meer investeren in de eigen gemeenschap en samenleving. Investeren in de mooie dingen van je gemeente, de Meerpaal het winkelhart Suydersee, het station, de bedrijven, de Bremerbaai en andere voorzieningen. Waar vind je een atletiekbaan en andere sportvoorzieningen in het centrum, waar loop vanuit het centrum het bos in, waar vind je zoveel tuin bij je huis als in de gemeente Dronten. Allemaal bijzondere zaken van onze gemeente. Citymarketing is niet zeggen dat je bijzonder bent, nee je moet bijzonder zijn.Je moet er voor zorgen dat je bijzonder bent. Dan word je, met al die inwoners die je ambassadeurs zijn, vanzelf een mooie vestigingsplaats voor bedrijven uit de omgeving en uit de Noord Veluwe. Plaatsen waardoor allerlei oorzaken de bedrijven weg moeten of weg willen.
Dank u wel