Uitbreiding van Luchthaven Lelystad levert veel minder banen op dan was aangenomen op grond van eerdere rapporten. Dat stelt onderzoeksbureau Ecorys in haar zojuist openbaar gemaakte rapportage. De beoogde groei van het vliegveld levert in het gunstigste geval 800 tot 1000 banen op. Daarvan zal een substantieel deel ingevuld worden door werknemers uit Flevoland die nu al op Schiphol werken. Per saldo levert uitbreiding dus weinig nieuwe arbeidsplaatsen op.
Rapporten uit 2004 en 2005 spraken van minimaal 2000 banen per miljoen passagiers. Deze veronderstelling was gebaseerd op verouderde gegevens en vergelijkingen met luchthavens met een geheel ander karakter, zo stelt het rapport.
Een ander opmerkelijk feit uit het rapport is dat er geen substantiële groei van bedrijvigheid rond het vliegveld zal ontstaan, volgens Ecorys zullen bedrijven zich bij uitbreiding van de luchthaven vooral in Almere gaan vestigen.
Verder heeft de directie van Schiphol onlangs aangegeven voorlopig geen uitbreiding naar andere luchthavens te overwegen, gezien de grote krimp van passagiers en vracht en zich te concentreren op Schiphol als 'mainport'. De kans dat Lelystad naast vakantie-chartervluchten (het minste banen opleverend) ook meer zakelijk- en vrachtverkeer te verwerken krijgt lijkt daarom vooralsnog nihil.
De reactie van de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland dat "ze zich tot het uiterste zullen inspannen om alsnog het beoogde aantal arbeidsplaatsen te zullen halen", is volgens GroenLinks dan ook vooral 'wishful thinking', temeer omdat noch de provincie, noch de gemeente Lelystad aantoonbaar onderbouwde plannen voor de ontwikkeling van het aantal arbeidsplaatsen rond de luchthaven hebben aangeleverd. De door de gemeente gepresenteerde infrastructurele plannen rond het vliegveld zouden daarom wel eens op een groot en geldverslindend fiasco kunnen uitlopen.
GroenLinks vindt dat het tijd is voor provincie en gemeente om tot inkeer te komen. " Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald" luidt een oud spreekwoord.
Het is verstandiger om op dit moment, terwijl het eind van de financiële crisis nog lang niet in zicht is, en het aantal werklozen snel toeneemt, te investeren in 'groene' arbeidsplaatsen en duurzame (bijv. recreatieve) ontwikkelingen. Dat levert naast bestendige banengroei ook nog meer groen, rust en schone lucht op. Want om lucht draait het in Lelystad.
" Lelystad geeft lucht ", of niet soms?