GroenLinks heeft met verbazing kennis genomen van de uitspraak van de Raad van State (RvS) die het intrekken van de standplaatsvergunning van ‘Frank Patat’ vernietigd. De RvS oordeelt dat het college ten onrechte afspraken heeft verbonden aan de vergunning die daarin juridisch niet thuis horen. GroenLinks is verbaasd over deze juridische beginnersfout. De fractie hoopt dat met deze uitspraak snel een einde komt aan deze al jaren slepende kwestie.

De vergunning van ‘Frank Patat’, zoals de uitbater zichtzelf laat noemen, werd begin 2013 door de gemeente Dronten ingetrokken omdat hij te laat zou hebben betaald. Hiertegen ging hij in beroep en krijgt nu van de RvS uiteindelijk gelijk omdat de gemeente een privaat rechtelijke overeenkomst over het tijdig betalen van de vergunning als aanleiding nam om bestuursrechtelijk de vergunning in te trekken. Het ‘vermengen’ van de verschillende soorten recht is niet toegestaan waaruit deze uitspraak van de RvS logischerwijze het gevolg is.

GroenLinks begrijpt niet hoe een dergelijke juridische beginnersfout kan zijn gemaakt door de gemeente en wil hierover tekst en uitleg van het college.