Als enige partij geeft GroenLinks al jaren aan de luchthaven voor onze gemeente enkel herrie, stank en geluidsoverlast zal betekenen. GroenLinks zal zich blijvend inspannen om de gevolgen hiervan zoveel mogelijk te beperken.
Zo zijn de discussies over het aantal vliegbewegingen, aanvliegroutes, vlieghoogtes nog niet gesloten. GroenLinks zal alles doen om de negatieve effecten op de gezondheid en geluidshinder in Biddinghuizen Swifterbant en Dronten-West zo beperkt mogelijk te houden.
En alles doen om te voorkomen dat de wegen naar het vliegveld dicht slibben. Met alle overlast, uitstoot van fijnstof, geluid, roet en stikstof die daarbij komt kijken.
Economische voordelen
Voorstanders van de opening van de luchthaven schermen met economiche voordelen voor de regio. Maar concrete voorbeelden van bedrijven die zich vestigen in Flevoland of onze gemeente zijn er niet. Ook werkgelegenheidscijfers zijn zacht. Dat de luchthaven nieuwe banen zal opleveren is zonder twijfel waar. De vraag is alleen hoeveel er werkelijk zullen zijn. Want er bestaat een heel grote kans dat het in veel gevallen zal gaan om bestaande banen die worden verplaatst vanuit Schiphol. Daar hebben we dus helemaal niets aan met elkaar.
Infrastrcutuur
Goede bereikbaarheid van de regio is een voorwaarde voor economische ontwikkeling. Maar dat is niet noodzakelijker wijze hetzelfde als het hebben van een luchtaven in de provincie. De vestiging in Inditex (het Spaanse moederbedrijf van modeketen Zara) bij de Luchthaven Lelystad is daar een mooi voorbeeld van. Het bedrijf gaat zich daar vestigen omdat er veel goedkope grond beschikbaar is in de buurt van en met goede verbindingen naar Schiphol. De luchthaven Lelystad deed daarbij niet ter zake.
Van uitstel naar afstel
De opening van de luchtaven is in de afgelopen jaren al verschillende keren uitgesteld van 2018, naar 2019, naar 2020, naar 2021 en opnieuw tot... Ja tot wanneer? . Wat GroenLinks betreft wordt dit uitstel nu ook afstel.
Het vliegtuig is de meest vervuilende vorm van transport. Doordat er regelmatig extreem goedkope vliegtickets worden verkocht, blijft het aantal passagiers groeien. Dit brengt veel milieuvervuiling en geluidsoverlast met zich mee. GroenLinks pleit voor eerlijke prijzen, zodat schoon vervoer beter kan concurreren.
De luchtvaartsector ontloopt de kosten voor milieuvervuiling, doordat vliegtickets vrijgesteld zijn van btw en kerosine vrijgesteld is van accijns. Door deze belastingvoordelen concurreert het vliegtuig oneerlijk met schonere vormen van vervoer, zoals de trein. GroenLinks wil dat de vervuiler gaat betalen, op deze manier krijgen bijvoorbeeld snelle treinen een eerlijkere kans. Bijkomend voordeel is dat de Luchthaven Lelystad daarmee overbodig wordt.